Babette op stage in Suriname!

PARAMARIBO!

Om half 6 gaat de wekker. Over een uur worden we opgehaald door een taxi die ons naar Parimaribo brengt. The big city. We zijn met de 4 Belgen en Henrieke (totaal met 8). We verwachten dat de rit 5 uur duurt en verbazen ons wanneer we 3,5 uur later bij ons guesthouse Zus&Zo worden afgezet. Hier zullen we 2 nachten verblijven. We ontmoeten Chicko, onze begeleider en taximan voor als we in Parimaribo zijn. Hij regelt dingen voor ons visum en we kunnen tripjes bij hem doen (zoals dolfijnen zien). Hij geef ons veel informatie en adviezen over het visum en de stad. Hij waarschuwt ons voor de criminaliteit en het drugs-en drank gebruik in de stad.
We spelen spelletjes en wandelen in de Palmentuin die vlak voor het guesthouse is. We bezichtigen de monumenten die in de stad staan. Het is 37 graden maar gelukkig mogen we in Parimaribo korte broeken en hemdjes aan (in tegenstelling tot Nickerie, onze woonplaats, waar we lange broeken en t-shirts aan moeten doen). Om 7 uur worden we door Chicko opgehaald die ons naar een restaurantje brengt waar we Javaans gaan eten. Vervolgens laat hij ons de stad zien. We zien een enorm contrast tussen arm en rijk. In Parimaribo-Zuid staan oude huisjes van golfplaten, vuilheid op de grond en veel junkies en zwerfhonden. Parimaribo-Noord staan daarentegen enorme villa's. En ik overdrijf niet, wat een joekels. Sommige villa's hebben zelfs eigen lantaarnpalen, een verlicht zwembad (die er alleen maar voor de sier staat) zilveren tuinmeubels en een gouden hekwerk. Niet normaal. Wanneer we weer in ons guesthouse aankomen, zijn we erg moe en vallen meteen in slaap.
De volgende dag haalt Chicko ons om half 8 op en brengt ons naar de Vreemdelingenpolitie om dingen te regelen voor ons visum. Gelukkig regelt Chicko een hoop voor ons, en kan hij zelfs regelen dat wij dingen in Nickerie kunnen ophalen, zodat we niet nóg een keer naar Parimaribo hoeven voor het visum. Even later brengt Chicko ons naar White Beach, een prachtig klein wit strandje waar we heerlijk zwemmen. In het water staat een hekwerk dat de piranha's aan de andere kant op afstand houdt. Na een tijd haalt Chicko ons weer op en brengt ons naar het guesthouse. Onderweg staat de Surinaamse radio hard aan in de auto en we zingen en we dansen en lachen heel veel. Hij laat nog een stuk van de stad zien, het is al donker en we rijden echt door het centrum, waar we junkies zien en jonge meiden op de hoeken van de straat zichzelf zien verkopen.
We eten bij het guesthouse waar ook een Jazz-optreden is met veel liedjes die we mee kunnen zingen.
De volgende dag ontbijten we bij het guesthouse en gaan we shoppen!! Ik koop echte Allstars voor 50 SRD. Dat is ongeveer €12,50. Bizar. Om 15:00 uur haalt de taxi ons weer op, om ons weer 4 uur lang naar Nickerie te brengen. Die ritten zijn echt lang en we zijn heel erg blij dat er airco in de taxibus zit.
En ohja! We hebben wifi in ons huisje! En de wasmachine is gemaakt! Super fijn!
We weten nog niet wanneer we met stage moeten beginnen. De vakantie in Nickerie duurt tot 1 oktober dus waarschijnlijk beginnen we dan pas. Onze begeleider Rob zien we maandag pas, dan horen we meer.
In de avond gaan we naar Parbo-night. De grootste happening van Nieuw-Nickerie. Een groot festival met heel veel mensen en harde muziek. Heel gezellig!!

Anita en Frank

Prachtig verhaal weer. Ik zie het zo voor me. En heeeeeeel geruststellend dat Chicko er was om jullie van informatie te voorzien. Daardoor hebben jullie ook extra kunnen genieten van dit uitstapje denk ik. Weer een ervaring rijker. En zo zullen er nog veel bijkomen.

Veronie

Hey Babette,
Wat leuk om jouw verhalen te lezen. Zo te lezen heb je het erg naar je zin!

Tineke

Hai Babette, zo te lezen hebje het prima naar je zin, fijn! En fijn dat jullie een goede begeleider/taximan/reisleider(??) hebben die veel voor jullie kan regelen en jullie veel kan vertellen! Geniet!!

Beau

Hee Babs,

Ben zo blij dat je het leuk hebt daar!!
Ik lees elke keer met plezier je verhalen!!!

Ellen

Ha Babetje,
Leuk verhaal hoor! Geniet ervan. Wat een mooie ervaringen doe je op zeg. Xxxx mama.

Anita

Hoi meis, wat een mooie ervaringen allemaal!
Fijn dat het allemaal goed gaat en bevalt.
Doorgaan met genieten hoor.
Lieve groetjes uit de Betuwe. ????