Babette op stage in Suriname!

Divali en Onafhankelijkheidsdag en de situatie in Suriname

Hallo!

Een nieuwe blog! Het duurde even, maar bij deze!

Shubh Divali! 11 november is het Divali, een feestdag van de Hindoestanen waarbij zij de lichtgoden eren. In de middag gaan alle stagiaires naar het weeshuis waar de kinderen ons helpen met opmaken, en het aantrekken van onze Saree's. Dit is een hele grote lap stof die we om ons heen wikkelen als een jurk. In de avond lopen we met alle stagiaires en de kinderen van het weeshius mee met de optocht. Een hele lange stoet vol met groepen die er allemaal prachtig uit zien in hun saree's en met hun fakkels aan. We roepen:Shubh Divali (gelukkig lichtjesfeest). We lopen zo'n 2 uur door Nieuw Nickerie en de hele weg staan mensen ons aan te moedigen. Even later is de prijsuitreiking: wij winnen de 5e prijs en de multiculturele prijs (omdat wij als Bakra's meelopen met de surinaamse kinderen).

De volgende dag eten we met een aantal stagiairs samen en stappen we rond de schemering op de fiets. We fietsen door de polder waar voornamelijk hindoestanen wonen. Zij hebben voor hun huis allemaal kaarsjes neergezet, die dia's worden genoemd. Ook werd er vuurwerk afgestoken. Het zag er erg mooi uit! We fietsen langs een gezin waarmee we aan de praat komen. Ze nodigen ons uit om wat te eten en te drinken en we krijgen allemaal hindoestaanse hapjes aangeboden. Erg lekker en wat leuk dat onbekenden zo gastvrij zij en dit ons aanbieden!

Srefidensie: Suriname 40 jaar onafhankelijk!

Dinsdagmiddag pakken wij de taxi naar Paramaribo want de nationale feestdag onafhankelijkheidsdag zal morgen beginnen. Dinsdagavond gaan wij uit in Paramaribo! Erg leuk en we kijken onze ogen uit naar de dansmoves van de Surinamers.

De volgende dag bezoeken wij de Palmentuin, waar allemaal kraampjes staan met Surinaams eten en spulletjes. Vervolgens begint de de parade op het onafhankelijkheidsplein. Een hele lange stoet met mensen van het leger, de politie, militaire wagens. Erg indrukwekkend om te zien. Ook waren alle ministers en president Bouterse aanwezig.

In de avond was er een spectaculaire vuurwerkshow te zien. Prachtig! Daarna zijn we in de stad wat gaan drinken.

de situatie.....

Een aantal van jullie weten het al, maar ik heb vervelend nieuws te vermelden. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: we vliegen 20 februari al weer terug naar Nederland. Helaas kunnen we de volledige 10 maanden niet afmaken, en hebben we het verkort naar 5 maanden. En wel om de volgende redenen:

Na de afgelopen verkiezingen van enkele maanden geleden hier in Suriname gaat het financieel en economisch met de dag slechter. I.v.m de daling van de goudprijzen, het stoppen van enkele grote multinationals in de bauxiet en houtkap, de daling van de olieprijzen en het instorten van de rijstbouw komen er veel minder inkomsten binnen dan men gehoopt had. Alle ministeries moeten 50 % bezuinigen en dat heeft enorme consequentie voor de zorg en welzijn. hEt is iedere maand weer de vraag of de salarissen betaald kunnen worden van de ambtenaren en semi overheidspersoneel. Tot nu toe is dat opgelost door extra geld te drukken waarvoor helemaal geen dekking is waardoor de surinaamse dollar devalueert. Het land gaan Griekenland achterna, maar misschien zelfs Venezuela. aLles wordt per dag duurder. De bevolking betaalden vorige maand nog 50 surinaamse dollar voor de electra rekening en nu moeten zij 180 srd betalen. De kindertehuizen hebben nog helemaal geen subsidie ontvangen dit jaar, maar hen is al wel medegedeeld dat indien er geld is ze 40% minder subsidie krijgen. Overal vallen er ontslagen en niet alle medicijnen zijn meer te verkrijgen.Suriname heeft geen traditie van sociale onlusten maar dat zal nu best eens kunnen gaan gebeuren.

Vooral afgelopen week zijn de prijzen flink gestegen. Bij de benzinepompen stonden rijen vol auto's die nog de tank wilden vullen voordat de benzine prijs steeg. De boodschappen worden duurder, de schappen worden nu nog gauw gevuld.

De Surinaamse dollar is afgelopen week heel erg gedevalueerd. Voorheen kregen we voor 3,5 SRD €1,-. Nu krijgen we er 4,3 SRD voor...

De crisis heeft tot zijn gevolg dat er kans is voor opstanden en de vraag is of er nog wel genoeg werk voor ons zal zijn, wanneer de vraag om materiele hulpverlening hoger ligt dan de immateriele hulpverlening die wij kunnen bieden.

Al bij al is het super jammer dat we de 10 maanden kunnen afmaken, maar het is een verstandige keuze. Ik ga nu op zoek naar een stageplaats in Nederland waar ik de resterende 5 maanden kan afmaken.

xxx

Frank en Anita

Duidelijk verhaal Babette. Een verstandige keuze maar heel erg jammer voor jullie drieën. Geniet nog even van de komende maanden samen!

Anita

Hoi lieverd,
Wat een bijzondere ervaringen doe je allemaal op.
Levenslessen meisje!
Jij zult deze reis nooit vergeten, al was het niet de tien mnd die je in gedachten had.
Straks je met je zus samen ervaringen delen en vooral samen veel genieten.
Enne, wij in Nederland vinden het echt helemaal niet erg dat je al in februari terugkomt!
Xxx

Anita

Het laatste bericht is van je "tante". Ha, ha, niet van de Anita die bij Frank hoort! Xx

Elise

Ha Babette!
Wat heb jij al veel meegemaakt! Prachtige ervaring hoor. Nog een paar maanden genieten nog en dan helaas weer terug maar hier zijn we natuurlijk blij je weer te zien! Gr Elise

Ellen en Jeroen

Lieve Babette,
Wij vinden het helemaal niet erg hoor dat je eerder terug komt:-)
Natuurlijk is het jammer, maar deze ervaring neem je de rest vannje leven mee! Wij vinden het super leuk voor jullie dat Sterre zo komt. (Moeten wij wel 2 meisjes missen......)
Meisje, fijn dat wij zo mee mogen genieten op afstand.
Love you!!!!!! Papa en mama

opa Pijfers

Net als je vader en moeder vinden we het jammer dat de 10 maanden niet afgemaakt kunnen worden maar dat je eerder terugkomt vinden wij heel fijn. Liefs van oma en opa.

Oma Pijfers

opnieuw een prachtig verhaal,we hebben het met veel interesse gelezen.Liefs van opa en mij.