Babette op stage in Suriname!

December

December 2015, wat een maand!!

Ik heb zo veel leuke dingen gedaan in deze maand! Daarom ook zo'n lang verhaal.

vrijdag 5 december kwam Sterre! Ik was die dag ontzettend nerveus en had super veel zin om haar weer te zien, en een knuffel te geven. Ik wilde haar graag mijn leven en wonen in Suriname laten zien. Ik haal haar op op het vliegveld en we overnachten in Paramaribo. De volgende dag de taxi-rit van 4 uur naar Nickerie. Die is voor Sterre lang, ze is nog erg moe van de vliegreis en last van de jett-lag. Eline en Mirte verwelkomen ons met een typsiche surinaamse welkomscake. De weer erna laat ik Nickerie aan Sterre zien, stel ik haar voor aan mijn collega's en de andere stagiaires. Helaas moet ik die week wel veel werken en aan school werken. Sterre rust wat uit in ons huis, of helpt Butch, een collega van mij, met zijn administratie voor de fietsenreparatie. In het weekend slapen we met Mirthe, Eline, loes en wij twee in de woonkamer.

Op dinsdag vertrekken we met de staatsbus van 6:00 uur naar Paramaribo. We lopen even de stad in en worden om half 4 door een taxi opgehaald, we gaan dolfijnen spotten! We stappen op een bootje en helaas duurt het anderhalf uur eer we wat gezien hebben. We hadden bijna de hoop opgegeven en dan zien we ineens 4 dolfijnen zwemmen! Een prachtig gezicht. De volgende dag hebben we met Mirte en Thijs (haar vriend, die gister in Suriname is geland) afgesproken en gaan we op Quad Safari! Met z'n tweeën op een quad rijdend over de savanne en door de jungle. Een tocht van 5 uur door de modder en waterplassen en langs de lianen. Echt zo gaaf om te doen! Sterre en ik waren het er overeens dat dit het gaafste was wat we ooit hebben gedaan!!

De volgende dag plannen we in om te shoppen, in de avond komen alle andere stagiaires naar Paramaribo want morgen vertrekken we al vroeg naar het binnenland van Suriname. We gaan naar Raleighvallen voltzberg, de watervallen en een berg in Suriname. Hier zullen we 3 nachten verblijven. We moeten eerst 5 uur in de bus zitten en vervolgens nog eens 5 uur op een bootje. Midden in de zon, en af en toe moeten we uitstappen omdat de boot tegen de bodem vastzit (het is laag water). Het was een vermoeiende reis. In de avond komen we aan en bevestigen onze hangmatten. De volgende dag worden we wakker met een prachtig uitzicht. Overal zie je doodskopaapjes in de bomen klauteren en wij mogen ze bananen voeren. We trekken onze wandelschoenen aan en beginnen de tocht naar de Voltzberg. We wandelen 3 uur door de jungle, een vermoeiende, benauwde, klauwterende tocht. Op een gegeven moment zijn we op een platform waar je de Voltzberg kan zien. Wat een grote berg! We klimmen en klauteren de berg op. Echt zwaar is het en omdat het net geregend heeft moeten we goed oppassen dat we niet uitglijden, het is erg stijl. Een zware, zwetende klim, gelukkig peppen we elkaar op en met z'n allen bereiken we de top. Wat een prachtig uitzicht!! Wat is dit genieten zeg. Overal waar je kijkt zie je de groene bomen van de jungle. De volgende dag wandelen we naar watervalletjes en zwemmen we. In de avond is er een feestje waar we op z'n Surinaams gaan dansen. De volgende dag is weer de lange rit naar huis, om 9:00 uur vertrekken we en om 1:00 s'nachts komen we thuis aan. we zijn kapot.

Op woensdag gaan Sterre, Mirthe, Thijs en ik naar Bigipan. Waar Mirthe en ik al wel eens zijn geweest, maar we wilden het graag aan Sterre en Thijs laten zien. We zien wel 100den flamingo's, we relaxen en slapen in onze hangmatten en nemen een modderbad. De volgende dag is het kerstavond en en bestellen we heerlijke roti van een gezin die ik begeleid op stage.

Eerste kerstdag. Vreemd om niet thuis te zijn, gelukkig is Sterre er wel. We hebben een lekker kerstbrunch en in de avond gaan we met alle stagiaires naar een collega die lekker surinaams gekookt heeft, eten. Op tweede kerstdag gaan Sterre, Eline, Mirthe, Thijs en ik een heel stuk fietsen door Nickerie en langs de Zeedijk, waar we wat drinken en pootje baden op een stukje strand. En dat in december op kerst! Vreemd gevoel. We eten in de avond met z'n vijven surinaamse tapas. De volgende dag zijn we uitgenodig bij een andere collega om daar te barbecuen. Gezellig!!

Op maandag vertrekken Eline, Sterre en ik weer nara Paramaribo. Mirthe en Thijs zijn er de dag ervoor al heen gegaan. We gaan met z'n vijven naar de dierentuin. Eerst schrikken we van de kleine kooitjes waar de aapjes in zitten, maar we zien ook gewoon apen los lopen! Ze slingeren in de bomen boven ons. We denken dat deze af en toe uit de jungle die aangrenzend aan de dierentuin is, komen overgelopen. Het is een klein park maar het is leuk om de Surinaamse dieren te zien, al hoewel het toch zielig is dat ze in kleine hokjes zitten. De ara's hebben we in het wild zien vliegen, een prachtig gezicht. En nu zitten ze met 10 anderen in een klein hokje... Raar contrast. We eten met z'n vijven in een super lekker chique restaurant tot we helemaal vol zitten. De volgende dag lopen we door het centrum en koopt Sterre de laatste souvirniers voor thuis. In de avond moet ik weer afscheid van haar nemen. De drie en een halve week zijn voorbij gevlogen met haar. Het was heel fijn om haar bij me te hebben en te laten zien waar ik leef en wat ik doe.

De volgende dag gaan Mirthe, Eline, Lisel en ik naar de vlindertuin, waar we heel veel mooie vlinders zien, maar ook slangen en schildpadden. Zij kweken en exporteren deze dieren naar andere landen.

Oud en nieuw begint al met feest op 30 december. In de stad galmt de muziek overal. We feesten met alle stagiaires. De volgende dag is er in de ochtend al veel te doen in de stad. In veel straten hebben ze een slinger met rotjes neer gelegd. Deze steken ze af en je hoort kei harden knallen en er is heel veel rook. Gelukkig dragen we oordopjes en mondkapjes.In de avond feesten we weer! Echt leuk om het hier mee te maken. Wat was het gezellig.

Helaas zal het avontuur in Suriname niet zo lang meer duren. Ik zal nog 5 weken stage lopen en dan nog een week waarin verslagen ga maken en afscheid nemen. De laatste week proppen we vol met tripjes en leuke dingen in Paramaribo en dan vliegen we 20 februari weer naar huis. Wat is het tot nu toe al snel gegaan zeg! De komende 2 kleine maanden zullen ook snel gaan... Deze maand word nog had werken en vooral veel voor school doen. Maar ik heb er weer zin in! na drie weken vakantie om weer aan de slag te gaan!

Ik wens jullie allemaal een heel gelukkig nieuwjaar!

Reacties

Reacties

Elise

Ha lieve Babette. We wensen je een supergelukkig en gezond 2016 toe. Nog even genieten maar ook hard werken in Suriname! Dikke kus fam. Esselink

Anita, te grootste tante. ????

Hoi lieverd,
Wat een leuk verslag weer!
We blijven zo mooi op de hoogte van het wel en wee in Suriname.
Wij wensen je een heel mooi 2016 toe, vol nieuwe uitdagingen.
Sterre zag er goed uit, lekker bruin en uitgerust.
We hebben oliebollen gegeten op oudjaar bij je ouders.
Lieverd, geniet er nog van.
Lieve groeten, Anita ????????????????????

Ellen

Wat hebben jullie het leuk gehad samen. Sterre zit vol enthousiaste verhalen. En zo bijzonder dat wij het samen met jullie (op afstand) allemaal mee mogen maken.
Geniet van de laatste weken. Wat een ervaring maak je mee. Dit blijft de rest van je leven je bij.
Meisje, veel plezier en ik zal heeeeel blij zijn om je straks weer te
zien.
Xxxxx mama

Veronie

Babette,
Erg leuk verhaal weer om te lezen. Het klinkt allemaal zo gaaf wat jij meemaakt! Geniet van de laatste weken! En een veilige reis terug.
Tot heel snel weer in t veld!
Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!